Ieder kind leert op zijn/haar eigen manier en heeft zijn/haar eigen voorkeur om iets nieuws te leren.Ik bied kinderen met leer- en/of automatiseringsproblemen, dyslexie, dyscalculie handvatten om anders te laten leren. Ik leer uw kind zich bewust worden van zijn/haar leerstijl-en strategie zodat uw kind weer mee kan doen met de rest.Weten wat je eigen strategie is, zorgt natuurlijk voor meer plezier in het leren en meer zelfvertrouwen.
Visueel (in beelden) Auditief (op het gehoor) Kinestetisch (met het gevoel) Auditief digitaal (met het verstand)
Kinderen gebruiken al deze denksystemen, alleen heeft elk kind wel een voorkeur in het gebruik van deze denksytemen. Ik onderzoek samen met het kind welke voorkeur hij/zij heeft om te leren, te automatiseren, te verwerken en te gebruiken.
Leren vanuit bewegen.
De kinderen die ik extra kan helpen hebben een voorkeur om visueel/kinesthetisch te denken. Dus in beelden (ook wel beelddenken genoemd) én met hun gevoel. Juist deze combinatie zorgt voor een andere leerstijl van deze kinderen. Dit heet de rechtsgeoriënteerde leerstijl. Deze kinderen leren door te zien en door te doen/bewegen.
Kenmerken van beelddenkers
-moeite met woorden (mogelijk dyslexie) -problemen met rekenen (mogelijke dyscalculie) -letters/cijfers omdraaien -zwakke articulatie/onduidelijk praten/struikelen over woorden -veel gebaren maken als ze vertellen -zwakke aandacht om te luisteren -spelen graag met lego, puzzels, computerspelletjes en maken graag dingen –moeite met het verwerken van mondelinge informatie -moeite met het koppelen van woorden aan beelden -moeite met het vinden van woorden -moeite met fijne motoriek -moeite met tijdsbesef
In het onderwijs wordt er meestal lesgegeven op een linksgeoriënteerde leerstijl. Deze manier sluit niet aan bij kinderen die een voorkeur hebben om met de rechterhersenhelft te werken. Een groot deel van deze rechtsgeoriënteerde kinderen doet het goed op school, ook al gaat het niet vanzelf. Ook ervaren veel kinderen dat ze niet mee kunnen komen met de rest van de klas wat al snel kan leiden tot faalangst, een negatief zelfbeeld, belemmerende overtuigingen, met buikpijn naar school.
Het is niet het onvermogen van het kind, want als het de informatie op een andere manier krijgt aangeboden kan hij of zij het wel.
Voor deze kinderen heeft het visueel aanbieden en bewegend leren een positieve invloed op de leerresultaten omdat het een positieve invloed heeft op de hersenstructuur en hersenactiviteiten en wordt de samenwerking van de linker-en de rechterhersenhelft gestimuleerd.